Dimecres passat hauria d'haver començat a passar fitxes al grup A1 (Fitxes adaptades) però per temes d'organització no es va poder fer. A primera hora va haver-hi una sortida de grups (justament un d'ells el grup al qual havia de passar les fitxes) i per temes meteorològics (va ser un dia que va ploure força a BCN) els grups van endarrerir la seva tornada i, amb els grups que quedaven (atès que també faltaven formadors) es va improvisar una activitat (el que deia posts més avall sobre la planificació....). Amb tot, hi ha tot un treball al darrere: la flexibilitat i l'adaptació als canvis!
Avui, però, he treballat tal i com estava planificat amb els dos grups de dimarts:
- GRUP C (Seguiment de la inserció). Aquest cop el formador hi és present i aprofito perquè expliquin el treballat la setmana anterior amb la fitxa sobre l'assertivitat i recordem, per mitjà de les explicacions que van donant, les parts o fases per poder analitzar la nostra conducta i poder actuar de forma assertiva. Tot i que sóc conscient que és un grup molt participatiu i xerraire, em sorprenc de la seva capacitat per recordar, amb molt detall, tot el treballat. Acte seguit es planteja la possibilitat que plantegin alguna situació similar a l'exposada en el cas i que ells hagin viscut a la feina (en resum, mentre estem realitzant una tasca i estem "agobiats" pel volum de feina, perquè ja està a punt d'acabar la nostra jornada, etc., algun company/a ens demana fer una feina extra i acabem responent de males formes). La proposta no és massa reeixida... els costa posar-se en una situació similar. Per tant, es contraproposa que algú expliqui una situació problemàtica o complicada viscuda recentment a la feina. Això ens permet anar analitzant el cas proposat per mitjà del procediment utilitzat en la realització de la fitxa. Òbviament la situació que proposa una de les participants no està tan estructurada com la que es va presentar a la fitxa i això fa que els costi identificar alguns aspectes: com se sentia la persona, què li podia passar pel cap (pensar) en aquells moments, quina alternativa de resposta donar... Bé, és un aspecte que cal continuar treballar, oferint models i pautes de comportament alternatives (aprenentatge vicari).
- GRUP A3 (Preparació laboral). LES COMPETÈNCIES TRANSVERSALS (3) i (3A). Quines competències transversals tinc? La sessió comença amb un dels joves que fa molt mala cara i acaba manifestant una preocupació que, resumint, té a veure amb l'aparició d'inseguretats ara que cada cop més s'apropa la possibilitat de treballar i, alhora, l'adaptació a aquesta situació de canvi personal i de canvis en l'entorn (concretament en la Fundació: activitats que no són "classes" pròpiament dites, adaptació a diferents formadors, noves exigències, etc.). Això em permet l'oportunitat d'exemplificar alguna de les diverses competències transversals que vam treballar la sessió anterior (l'autoconeixement, la flexibilitat, l'autonomia...) i em serveix d'introducció per començar amb la fitxa de treball, que gira al voltant del reconeixement, de la identificació, de les pròpies competències. Tasca que preveia complicada i així ha estat, d'entrada. Ha calgut anar oferint més exemples del proposats (a la fitxa hi havia desenvolupat un exemple) partint de les experiències que ells manifestaven (la qüestió era treballar el fet que les competències transversals s'aprenen al llarg de la vida, en diferents àmbits -lleure, escola, formació prelaboral, a casa...- i es poden millorar). La primera dificultat (dificultat que podríem generalitzar a nosaltres mateixos si féssim l'activitat) ha estat posar-se a pensar i a analitzar quines coses fem en la nostra vida diària i què implica fer-les (quines coses ens aporten, què hem hagut d'aprendre per fer-les, quines habilitats, hàbits, actituds posem en joc) ja que són coses que fem automàticament i no els donem el valor que tenen, bàsicament perquè no en som conscients. Parlo d'aspectes tan "bàsics" com desplaçar-nos autònomament, fer-nos responsables de tasques domèstiques, l'organització d'activitats amb els nostres amics, socialitzar-nos, mantenir bones relacions amb els altres, fer cas de les normes, seguir uns horaris, etc. però que això permet la interiorització d'un seguit d`hàbits, habilitats, comportaments, actituds...que ens seran útils, entre d'altres coses, quan ens posem a treballar i arribar a ser un bon treballador. Després d'exemplificar en grup el que es demanava a la fitxa amb algunes de les activitats de la vida quotidiana que proposaven, han pogut desenvolupar la fitxa de forma més autònoma i poder plantejar alguns dubtes. Pel que fa a la noia amb qui utilitzo la versió adaptada, m'he adonat que (és una qüestió de format i de suports visuals) era capaç de relacionar la competència a treballar amb la il·lustració proposada, amb alguna dificultat ja que és complicat representar gràficament, per exemple, la flexibilitat. Però altre cop he trobat molt interessant que en la posada en comú partíssim del que ella havia proposat per anar aclarint conceptes. Finalment no hem pogut acabar la fitxa (l'acabarem en una altra sessió) però val a dir que han tingut la capacitat de posar-se a pensar i treballar concentrats d'una forma sostinguda i durant molta estona. I el noi que tenia la preocupació ha acceptat (es negava al principi) a parlar amb la coordinadora pedagògica per expressar la seva preocupació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada