Actuacions per a la inserció laboral de les persones amb discapacitat

Resum del document (per a ubicar-nos en l'àmbit Discapacitat  i Treball):
GENERALITAT DE CATALUNYA. (1998). Pla d’inserció sociolaboral de les persones amb disminució. Barcelona: Departament de Benestar Social.

ÀMBITS D’ACTUACIÓ DEL PLA (dins del Marc de la LISMI i la gestió de les polítiques actives d’ocupació per part del Departament de Treball de la Generalitat de Catalunya).

 1) EMPRESA ORDINÀRIA:
a) Formació Ocupacional i inserció laboral:
-Es preveuen actuacions el més normalitzades possible: participació en accions de F.O ordinàries. Si no és possible, desenvolupar  accions específiques (adaptació a les NN concretes del col·lectiu partint de l’anàlisi de NN del mercat laboral).
-Es fa especial referència a la metodologia del treball amb suport, que s’integra dins d’una acció formativa, de manera que l’eix de la globalitat d’aquesta és una ocupació concreta i en funció de les característiques de l’ocupació es van introduint els continguts, les destreses i les actituds. Parteix d’un plantejament que pretén que s’adquireixin, a banda de les qualificacions professionals específiques necessàries per a accedir a un lloc de treball, esquemes interpretatius funcionals que els permetin respondre a situacions professionals i humanes diverses en el seu entorn, amb la finalitat d’impulsar la seva integració sociolaboral.
                Un altre tret que es destaca és l’atenció individualitzada, entesa dins d’una intervenció integral que comporta un treball amb la família, dotar l’alumne de la suficient autonomia personal i cercar un lloc de treball partint de les seves potencialitats, la qual cosa es tradueix en l’elaboració de plans individuals de formació i inserció laboral.
-Plans d’ocupació són una altra via d’accés al món laboral per mitjà de la subvenció de la contractació dels participants, especial persones en situació d’atur que tenen especials dificultats per a trobar una feina.
-La Direcció General de Cooperatives del Dpt. De Treball promou una sèrie d’ajudes que facilitin la creació de cooperatives mixtes d’integració social de persones amb discapacitat.

b) Intermediació laboral:
-El Dpt. De Treball planteja la possibilitat de coordinar tots els serveis destinats a la inserció laboral:
                -Caldria que tots els treballadors amb discapacitat tinguessin el seu C.V. introduït al SCC (SOC ACTUAL?)i articular mecanismes necessaris per tal que els CAD, EVO LABORAL I CET poguessin per les derivacions oportunes als serveis laborals del Departament de Treball.
                         -Pel que fa als joves procedents de l’ensenyament reglat, caldria articular els mecanismes per coordinar amb el SCC la incorporació d’aquests joves per a poder accedir a recursos de FO i intermediació laboral.
            -Orientació professional especialitzada en l’atenció al col·lectiu: actuacions de caràcter personalitzat i sistemàtic que integren el procés complet d’acompanyament del demandant d’ocupació per assolir la seva inserció laboral (cosa que ja es preveu amb els SSIL) per mitjà dels diferents centres col·laboradors especialitzats en el col·lectiu oferint aquest serveis als demandants d’ocupació i als empresaris, potenciant la coordinació entre els diversos recursos destinats a aquest objectiu.
                - Promoure tasques conjuntes de sensibilització del món laboral, permetent la col·laboració de les administracions públiques, les entitats més representatives del col·lectiu de persones amb disminució i els agents socials.
c) PGS (ACTUALS PQPI?): el desenvolupament d’aquests programes es farà en funció dels objectius d’inserció laborals  en coherència amb els principis del Pla.
d) Accés a societats cooperatives i laborals: com a sistema d’accés al treball ordinari. Es promourà un programa que garanteixi poder fer front a les despeses derivades de la seva entrada com a sòcies en determinades iniciatives empresarials, sempre que aquesta situació impliqui l’accés a la condició de treballador i aquesta adquireixi una forma jurídica que es pugui emmarcar dins del concepte d’economia social.
e) Clàusula de no discriminació: Promoció d’iniciatives politiques i jurídiques que garanteixin que cap persona no podrà ser rebutjada de l’accés a un lloc de treball per raó de la seva discapacitat.
f) MODIFICACIONS DEL REIAL DECRET 1451/1983: En aquells aspectes que es consideren més afavoridors dels processos d’inserció sociolaboral.
                - MODIFICACIÓ DEL LÍMIT DE 50 TREBALLADORS: Caldria establir el límit en 25 treballadors com a volum de l’empresa que es veurà obligada a contractar un percentatge de treballadors amb discapacitat.
                -AMPLIACIÓ DEL PERCENTATGE DE RESERVA: Al 4% de la plantilla.
                -SUPRESIÓ DE LA LIMITACIÓ AL 51% DE LA PLANTILLA DE TREBALLADORS DISCAPACITATS: Límit que no té cap tipus de justificació i pot convertir-se en un criteri discriminatori i contrari al procés de normalització especialment en petites empreses.
                -MODIFICACIÓ DE LA DURADA I CARACTERÍSTIQUES DELS CONTRACTES: D’ acord amb la realitat actual del mercat laboral, caldrà modificar les característiques del contracte, que haurà de ser substituït per una referència a l’estabilitat per al lloc de treball que s’ha subvencionat. Pel que fa a la quantia de la subvenció atorgada per lloc de treball cobert per persona amb discapacitat. Caldria que aquesta tingués en compte els diferents nivells de suport que pot requerir la persona en funció de la seva discapacitat.
                -EXIGÈNCIA EXPLÍCITA DEL COMPLIMENT DE RESERVA EN ELS PROCEDIMENTS DE CONTRACTACIÓ ADMINISTRATIVA PER PART DE LES ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES:  Es proposa regular normativament l’exigència que qualsevol convocatòria de concursos o condicions d’adjudicació de bens i serveis de les administracions públiques, hagi de recollir explícitament l’acreditació per part de l’empresa concursant del compliment de la normativa específica de reserva de llocs de treball per a persones amb discapacitat, ja que en l’actualitat mai es demana com a condició i en conseqüència s’oblida sistemàticament.
                - MESURES COMPENSATÒRIES A LA TAXA DE RESERVA:
                A)Cànon compensatori i fons per a la inserció sociolaboral derivat de l’incompliment de la taxa de reserva (concreció del règim sancionador derivat de l’article 38 de la LISMI) i gestionar-lo  per fer front a les despeses generades per la gestió dels programes d’inserció a l’empresa ordinària sota la supervisió d’organitzacions sindicals i patronals.
                B)Subcontractació a CETs: com a mesura alternativa suplir el compliment de la taxa de reserva obligatòria amb la subcontractació de treballs a CETs però de forma que el volum de negoci contractat sigui coherent amb l’obligació que es pretén substituir.
                -PROGRAMA D’ADAPTACIÓ DEL LLOC DE TREBALL I ACCESSIBILITAT PER A EMPRESES ORDINÀRIES: Promoure propostes que modifiquin l’actual marc normatiu per facilitar una millora d’aquests programes.
                -PREMIS A LA INSERCIÓ: per constatar el reconeixement d’aquells empresaris que contracten persones amb discapacitat a nivell social (premi simbòlic).


2) TREBALL PROTEGIT
A) MODIFICACIONS RELATIVES AL RD2273/1985 DE 4 DE DESEMBRE, PEL QUAL S’APROVA EL REGLAMENT DELS  CENTRES ESPECIALS DE TREBALL (CET).
                -Reforçar els serveis d’ajustament personal i social:  La línia continguda a la regulació dels serveis de suport a la integració laboral s’ajusta molt més als principis del treball protegit definit a la LISMI que no la definició que es regula al RD tot i que el SSIL fou pensat com a servei complementari del servei d’ajustament personal i social. En aquest sentit, la nova normativa hauria de preveure els objectius dels servies, la metodologia de treball i potenciar la seva tasca com a factor d’integració al treball ordinari, incidint especialment en la importància que els serveis d’ajustament personal i social puguin actuar sobre els treballadors que integrats a l’empresa ordinària provenen d’un CET. Aquesta proposta es justifica en la mateixa definició del que ha de ser el treball protegit, es a dir, un sistema que garanteixi la qualitat de la integració de persones al mon laboral que no es poden integrar a l’empresa ordinària. El bon funcionament d’aquest tipus de serveis hauria de generar una rotació en el sentit de potenciar l’accés a l’empresa ordinària dels treballadors que disminuís la pressió sobre el sistema de CET.
          -Reforçar la funció de pas dels CET: La redefinició dels serveis d’ajustament personal i social permetrà aclarir la funció del CET com a eina de pas cap a la inserció al treball ordinari, permetent-los actuar com a empreses d’inserció o centres d’adaptació laboral per aquelles persones amb possibilitats d’integració a l’empresa ordinària, sense que això no els aparti de la seva tasca primordial definida a la LISMI com a recurs laboral estable per a aquelles persones que no puguin integrar-se al mercat ordinari de treball.


B) MODIFICACIONS RELATIVES AL RD 1368/1985 DE 17 DE JULIOL, PEL QUAL ES REGULA LA RELACIÓ LABORAL DE CARÀCTER ESPECIAL DELS TREBALLADORS DE CET.
                -Sortida i retorn a CET:  Es proposa establir normativament els criteris pels quals un treballador de CET pot sortir d’aquest tipus d’empresa per integrar-se al mercat ordinari de treball. També caldrà regular el retorn d’aquest treballador que havent seguit un procés d’integració a l’empresa ordinària no hagi pogut aconseguir aquest objectiu.
                -Regulació dels enclavaments: com un pas intermedi entre els CET clàssics i la inserció en l’empresa ordinària. Sembla una proposta molt escaient per a poder garantir en el futur processos no traumàtics de pas a l’empresa ordinària. En tot cas, els enclavaments no podran ser considerats com a forma definitiva d’inserció a l’empresa ordinària i, en conseqüència, estaran subjectes als mecanismes de verificació dels processos d’inserció de treballadors de CET en una empresa ordinària que s’estableixin amb caràcter general.
Caldrà establir uns períodes mínims i màxims en què serà permès un enclavament, a fi de garantir l’estabilitat que permeti optimitzar les possibilitats d’inserció derivades d’aquest sistema. Així mateix també caldrà establir garanties per a la igualtat de condicions laborals i econòmiques entre els treballadors amb discapacitat de l’enclavament i els de l’empresa on es realitza l’activitat.
Qualsevol regulació d’aquests aspectes ha de ser especialment curosa en la garantia de prestació dels serveis d’ajustament personal i social, si no fos així, es perdria un dels objectius clars del treball protegit. També caldria tenir en compte la definició de centre de treball i de CET, en el sentit que l’activitat laboral es desenvoluparia en un entorn que no seria el propi CET reconegut.
C) MODIFICACIÓ DEL MARC DE SUBVENCIONS A CET.
                -Incentivació a la integració en una empresa ordinària: a fi d’afavorir el pas de treballadors de CET a l’empresa ordinària. Es proposa la inclusió a la convocatòria d’un marc estatal de subvencions directament proporcionals al nombre de treballadors de CET que s’hagin integrat en el treball ordinari. El seu objectiu fóra compensar l’empresa per la pèrdua de força de treball i per l’activitat de suport a la inserció que hauria de garantir.
D) REGULACIÓ DE LES EMPRESES MIXTES
                Es proposa l’estudi i la posterior confecció d’un marc normatiu que permeti a les empreses ordinàries contractar, en les mateixes condicions funcionals que en un CET, treballadors amb discapacitat, sempre que aquesta empresa compleixi per contractació directa amb la cobertura del nombre mínim de treballadors amb discapacitat.  A la qual està obligada per normativa general i garanteixi la prestació dels serveis d’ajustament personal i social, bé sigui amb mitjans propis o amb contracte de prestació de serveis específics amb un CET. Amb aquesta iniciativa es pretén introduir el concepte de lloc de treball protegit a l’empresa ordinària com a complement de concepte de CET.

3) CENTRES OCUPACIONALS (propostes no directament relacionades amb la inserció laboral en empresa ordinària, més en la línia de garantir un nivell d’ingressos de subsistència idèntic a la pensió no contributiva).

4) FUNCIÓ PÚBLICA

                A)DESENVOLUPAMENT DE LA LLEI DE FUNCIÓ PÚBLICA: Caldrà garantir que afavoreixi l’ajustament entre lloc de treball i persona que l’ocupi, sense excloure cap tipus de discapacitat.
                B) EQUIPARACIÓ EN NIVELL DE RESERVA: Modificacions en les normes que regulen la reserva a les administracions públiques que contemplin el nombre mínim de treballadors que cal garantir i el percentatge que cal reservar en convocatòries per a assolir progressivament el mínim esmentat.
                C) INSERCIÓ EN EMPRESES DEL SECTOR PÚBLIC VINCULADES A AQUESTA INSTITUCIÓ (Generalitat).

5) TREBALL AUTÒNOM. EQUIPARACIÓ A LES MESURES DE FOMENT DELS CET.

 Atesa la importància progressiva que l’autoocupació va assolint com  a recurs per a la inserció laboral. Cal actualitzar les subvencions previstes de manera que quedin equiparades pel que fa a subvencions d’inversió per a la creació i l’adaptació de llocs de treball amb les que estiguin establertes o es puguin establir per als CET. També trobar un tractament anàleg pel que fa  a les cotitzacions a la SS per part d’aquest tipus de treballador. ( S’inclouria dins de la reforma del marc de subvencions a CET).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada