Avui he passat la primera fitxa al GRUP A1 (Preparació laboral): LES COMPETÈNCIES TRANSVERSALS (1A): Què són les competències?
En aquest grup utilitzaré la versió adaptada de les fitxes de treball ja que per les característiques del grup es requereix, d'una banda, un format de fitxa que no inclogui massa text, que es ressalti el més important, que hi hagi un suport visual, utilitzar materials audiovisuals, una major contextualització i proposta d'exemples propers, i, especialment, durada de les activitats (execució) superior a la prevista en les anteriors fitxes.
D'altra és un grup amb el que cal treballar constantment les habilitats socials i els hàbits de comportament, ja que fàcilment presenten conductes disruptives per diferents motius: desatenció i fatiga, manca d'habilitats de relació interpersonal, acceptació de normes i autoritat, cridar l'atenció del formador, donar excuses a tot el que fan...
Bé, ja anava preparat perquè succeïssin aquestes coses, amb que tenia molt present algunes estratègies de gestió de l'aula:
- Quant a la presentació i curs de la classe: clarificar la successió d'activitats, presentació general dels continguts, contextualitzar els continguts dins dels blocs de continguts que es treballen al curs, sentit de l'activitat, resumir el més important, explicar exemples per il·lustrar els punts més abstractes...
- Quant a estil personal: parlar de manera audible, clara i prou lenta, establir contacte ocular amb l'alumnat, utilitzar l'humor quan sigui possible, parlar a tot el grup, dirigir-se a tots els alumnes en moments de desatenció
- Quant a la metodologia: fer preguntes per conèixer el nivell, per contextualitzar, posar exemples concretes i relacionats amb la seva vida quotidiana, intercalar preguntes i explicacions, valorar positivament totes les aportacions individuals siguin més o menys correctes, reforçar-los quan fan bé la feina, fer les activitats en plenari incorporant les aportacions individuals, suport visuals i audiovisual per al desenvolupament de les activitats...
Però clar, tot i intentar mantenir un clima de confort, sóc conscient que encara no sóc prou referent per al grup (és un grup "nou" d'aquest curs) i realment hem coincidit (per circumstàncies vàries) en poques sessions, amb que sempre m'han vist com l'estudiant de pràctiques o més aviat, l'ajudant de la formadora. I clar, en adoptar el rol de formador, m'havien de buscar els límits!! Tot i utilitzar diferents recursos (tacte, intentar ser assertiu, utilitzar l'humor en alguna ocasió) he hagut de ser contundent perquè un dels nois tenia conductes totalment desafiants (no greus, però que fan que vagis perdent la paciència, van boicotejant l'activitat i provoquen una major desatenció i cansament per part de la resta del grup) i, tal com se li havia dit, al tercer avís he anat a cercar la coordinadora pedagògica (a qui tenen com a rol d'autoritat) per mediar la situació. Així ha estat i val a dir que a partir d'aleshores he pogut reconduir la situació i aconseguir que aquest noi (que justament és un dels més "potents" quant a nivell d'aprenentatge) treballés de forma autònoma i participés de forma activa.
D'altra banda també hi ha hagut aspectes positius! Cadascú al seu ritme, però, ha estat capaç de dir el que pensaven i aportar exemples positius de les activitats proposades (les fèiem en plenari, recollint les aportacions de cadascú). No m'ha quedat tan clar (no hem pogut fer un bon tancament de la sessió) que hagin incorporat els conceptes com a tal de competències específiques (pròpies d'una ocupació) i competències transversals (comunes a moltes ocupacions), tot i haver executat correctament les activitats proposades.
A nivell personal, queda clar que em falten "taules" com a docent, però bé, no em sento tan perdut si tinc en compte alguns aspectes (molt útil en aquest sentit tot el relacionat amb l'avaluació del context i que vàrem treballar a l'assignatura de Diagnòstic)
A nivell personal, queda clar que em falten "taules" com a docent, però bé, no em sento tan perdut si tinc en compte alguns aspectes (molt útil en aquest sentit tot el relacionat amb l'avaluació del context i que vàrem treballar a l'assignatura de Diagnòstic)
Hola!
ResponEliminaHas continuat amb el mateix blog. Jo he fet un de nou linkat al primer. Ànims! Sí que és dur passar de ser ajudant a ser la persona que porta la classe, i et busquen tots els llúmits i intenten desautoritzar-te si poden. Es difícil saber si aprenen o no aprenen però els hi va bé que obris el camí que desprès es continua treballant i sí que n'aprenen sí.Ens falta experiència com a docents i mala llet per renyar, almenys en el meu cas.
Salutacions!
Ei Eva!
EliminaVeig que has continuat al CIATE, jejje!
Però veig també que has fet el blog d'orientació familiar!!
Què curranta! Molt explicatiu el video sobre l'autisme.
Bé, sobre el que comentes, d'això es tracta, no? Gràcies!
Que et vagi molt bé, Eva!
Gràcies a tú!
ResponEliminaPer currant tú quines descripcions més acurades! ja,ja!
Igualment! Que et vagi molt bé!