Aura Inicial és un programa dirigit a adolescents i joves que encara van a l'escola amb l'objectiu de fomentar les seves capacitats, habilitats i actituds per tal que adquireixin la màxima autonomia i puguin participar de forma activa en la preparació del seu futur en aquest procés de transició a la vida adulta i al treball.
El grup està composat per joves de 19 a 23 anys: 3 nois/es amb la Síndrome de Down i una noia amb DI, en general amb un bon nivell de lectoescriptura i comprensió oral i escrita, tot i que una de les noies amb la Síndrome de Down té molts problemes a nivell de parla i expressió oral, requerint d'una atenció logopèdica continuada.
Pel que fa a la dinàmica de les sessions, aquestes s'organitzen de la següent manera:
- Tasques i responsabilitats grupals: cadascun dels 4 nois efectua una tasca grupal: responsable de passar llista, responsable de neteja, responsable de material i responsable de l'aigua.
- Expressió i comprensió oral: cadascun dels usuaris explica alguna cosa important succeïda durant la setmana o coses que succeiran imminentment. Important per treballar la comunicació oral funcional, situar-se en el temps i poder revisar/planificar aspectes de la seva vida, explicar aspectes rellevants, ser sintètic, centrar el discurs en els temes que ens ocupen, atenció al que diuen els companys, etc.
- Treball de continguts propis del programa formatiu relacionats amb la transició a la vida adulta i al treball. Actualment estem treballant les habilitats comunicatives: el fet de mirar als ulls quan es parla, controlar el to postural, el volum, el to de veu, els diferents registres, respectar els torns de paraula, la distància entre l'emissor i el receptor, etc. que permetin, en els casos amb més dificultats, una comunicació funcional i eficaç.
Pel que fa a la metodologia, es fa ús de les fitxes de treball recolzant-se en diferents suports (visuals principalment: ús d'imatges, ús d'internet, etc.), l'ús d'exemplificacions, role-playing, etc. i els continguts es basen en les diferents àrees de treball definides en un document de treball elaborat per DINCAT per a la formació dels joves en aquest procés de transició (treball, aprenentatge al llarg de la vida, relacions interpersonals, vida comunitària, vida domèstica, oci i temps lliure i salut i seguretat) i que us adjunto a continuació:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada