diumenge, 11 de maig del 2014

Programa Aura Inicial

Aura Inicial és un programa dirigit a adolescents i joves que encara van a l'escola amb l'objectiu de fomentar les seves capacitats, habilitats i actituds per tal que adquireixin la màxima autonomia i puguin participar de forma activa en la preparació del seu futur en aquest procés de transició a la vida adulta i al treball. 

El grup està composat per joves de 19 a 23 anys: 3 nois/es amb la Síndrome de Down i una noia amb DI, en general amb un bon nivell de lectoescriptura i comprensió oral i escrita, tot i que una de les noies amb la Síndrome de Down té molts problemes a nivell de parla i expressió oral, requerint d'una atenció logopèdica continuada.

Pel que fa a la dinàmica de les sessions, aquestes s'organitzen de la següent manera:

  1. Tasques i responsabilitats grupals: cadascun dels 4 nois efectua una tasca grupal: responsable de passar llista, responsable de neteja, responsable de material i responsable de l'aigua.
  2. Expressió i comprensió oral: cadascun dels usuaris explica alguna cosa important succeïda durant la setmana o coses que succeiran imminentment. Important per treballar la comunicació oral funcional, situar-se en el temps i poder revisar/planificar aspectes de la seva vida, explicar aspectes rellevants, ser sintètic, centrar el discurs en els temes que ens ocupen, atenció al que diuen els companys, etc.
  3. Treball de continguts propis del programa formatiu relacionats amb la transició a la vida adulta i al treball. Actualment estem treballant les habilitats comunicatives: el fet de mirar als ulls quan es parla, controlar el to postural, el volum, el to de veu, els diferents registres, respectar els torns de paraula, la distància entre l'emissor i el receptor, etc. que permetin, en els casos amb més dificultats, una comunicació funcional i eficaç.
Pel que fa a la metodologia, es fa ús de les fitxes de treball recolzant-se en diferents suports (visuals principalment: ús d'imatges, ús d'internet, etc.), l'ús d'exemplificacions, role-playing, etc. i els continguts es basen en les diferents àrees de treball definides en un document de treball elaborat per DINCAT per a la formació dels joves en aquest procés de transició (treball, aprenentatge al llarg de la vida, relacions interpersonals, vida comunitària, vida domèstica, oci i temps lliure i salut i seguretat) i que us adjunto a continuació:


E
                             

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada