1. OBJECTIUS
- Clarificar el concepte de competència professional.
- Distingir entre competències específiques i competències
transversals.
- Reconèixer la importància dels comportaments i actituds a
l’hora de desenvolupar una feina.
- Identificar les competències transversals i la seva relació amb diferents ocupacions.
- Reflexionar sobre les pròpies competències i, d’entre
elles, quines cal millorar.
- Adquirir estratègies per a la millora de les competències
en la vida quotidiana.
- Aprofundir en les competències transversals socioemocionals a la feina implicades en
la resolució de problemes.
2.. CONTINGUTS
·
Concepte de competència professional: coneixements,
habilitats i actituds que es posen en joc.
·
Les competències són comportaments observables.
·
Les competències específiques d’una ocupació i les
competències transversals a vàries ocupacions.
·
Les competències transversals com a millora de
l’ocupabilitat: A banda de la formació i l’experiència laboral, hi ha un seguit
d’habilitats, comportaments i actituds que s’associen a l’exercici d’una
ocupació.
·
Les competències transversals són indispensables per fer
bé qualsevol feina.
·
Decàleg de competències transversals per a la inserció de
col·lectius amb dificultats d’inserció.
·
Tots atresorem capital competencial: les competències al
llarg de la vida i formes d’adquisició.
·
Les competències s’aprenen i es poden millorar, no és
quelcom que es té o no es
té.
·
A l’hora de desenvolupar una ocupació cal veure si el
nostre perfil competencial (referit a les competències transversals) s’hi
ajusta i, si no, què es pot fer per desenvolupar-les.
·
Principals competències transversals que es posen en joc
en la interacció amb els altres: autocontrol i assertivitat. Metodologia per a
la resolució de problemes a la feina i actuar de forma assertiva. Exposició de
casos.
3. ACTIVITATS I RECURSOS
METODOLÒGICS
Alguns principis metodològics
- Formació generalitzable i transferible: els continguts formatius han de ser útils per al desenvolupament de la vida quotidiana.
- Activitat, funcionalitat, significativitat i sentit: cal atendre les opinions i demandes de la persona i potenciar la seva participació al llarg del procés formatiu. A més, és important explicar per què és important que aprenguin cadascun dels continguts i coneguin la seva utilitat.
- Atenció individualitzada i atenció a la diversitat de coneixements previs, ritmes de treball, nivells, formes de treballar i suports necessaris.
- Animar a participar, a dir el que pensen tot i que hi hagi incorreccions i aprofitar les seves intervencions.
- Fer preguntes que facilitin la reflexió.
- La formació ha d'incloure elements actitudinals: cal treballar continguts formatius relacionats amb les habililitats socials, amb el reconeixement i solució de problemes.
- Format dels textos escrits: lectura accessible, suports visuals, per a facilitar la comprensió.
- FITXES
DE TREBALL (llapis i paper):
o Les competències transversals (1): Concepte de
competència: competències específiques i competències transversal
o Les competències transversals (2): Definició de les
competències transversals per a la millora de l’ocupabilitat.
o Les competències transversals (3): Identificació de les
pròpies competències.
o Les competències transversals (4): Els problemes de
relació a la feina. Competències de gestió emocional i de comunicació
assertiva.
Es contemplen dos tipus de fitxes, les de la versió
inicial i les de la versió adaptada (A) per a un possible grup o per a alumnes
dins d’un mateix grup amb major necessitat de suport i/o amb un menor
autoconeixement i coneixement de l’entorn laboral.
- MATERIAL
AUDIOVISUAL: CD “JO PUC” de la Fundació Aura.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada