dimarts, 25 de novembre del 2014

FITXES DE TREBALL

1. OBJECTIUS

-       Clarificar el concepte de competència professional.
-       Distingir entre competències específiques i competències transversals.
-       Reconèixer la importància dels comportaments i actituds a l’hora de desenvolupar una feina.
-       Identificar les competències transversals  i la seva relació amb diferents ocupacions.
-       Reflexionar sobre les pròpies competències i, d’entre elles, quines cal millorar.
-       Adquirir estratègies per a la millora de les competències en la vida quotidiana.
-   Aprofundir en les competències transversals socioemocionals a la feina implicades en la resolució de problemes.

  2.. CONTINGUTS

·         Concepte de competència professional: coneixements, habilitats i actituds que es posen en joc.
·         Les competències són comportaments observables.
·         Les competències específiques d’una ocupació i les competències transversals a vàries ocupacions.
·         Les competències transversals com a millora de l’ocupabilitat: A banda de la formació i l’experiència laboral, hi ha un seguit d’habilitats, comportaments i actituds que s’associen a l’exercici d’una ocupació.
·         Les competències transversals són indispensables per fer bé qualsevol feina.
·         Decàleg de competències transversals per a la inserció de col·lectius amb dificultats d’inserció.
·         Tots atresorem capital competencial: les competències al llarg de la vida i formes d’adquisició.
·        Les competències s’aprenen i es poden millorar, no és quelcom que es té o no es té.
·        A l’hora de desenvolupar una ocupació cal veure si el nostre perfil competencial (referit a les competències transversals) s’hi ajusta i, si no, què es pot fer per desenvolupar-les.
·        Principals competències transversals que es posen en joc en la interacció amb els altres: autocontrol i assertivitat. Metodologia per a la resolució de problemes a la feina i actuar de forma assertiva. Exposició de casos.


 3. ACTIVITATS I RECURSOS METODOLÒGICS

 Alguns principis metodològics
  • Formació generalitzable i transferible: els continguts formatius han de ser útils per al desenvolupament de la vida quotidiana.
  • Activitat, funcionalitat, significativitat i sentit: cal atendre les opinions i demandes de la persona i potenciar la seva participació al llarg del procés formatiu. A més, és important explicar per què és important que aprenguin cadascun dels continguts i coneguin la seva utilitat.
  • Atenció individualitzada i atenció a la diversitat de coneixements previs, ritmes de treball, nivells, formes de treballar i suports necessaris.
  • Animar a participar, a dir el que pensen tot i que hi hagi incorreccions i aprofitar les seves intervencions.
  • Fer preguntes que facilitin la reflexió.
  • La formació ha d'incloure elements actitudinals: cal treballar continguts formatius relacionats amb les habililitats socials, amb el reconeixement i solució de problemes.
  • Format dels textos escrits: lectura accessible, suports visuals, per a facilitar la comprensió.
Recursos
-      FITXES DE TREBALL (llapis i paper):
o  Les competències transversals (1): Concepte de competència: competències específiques i competències transversal
o  Les competències transversals (2): Definició de les competències transversals per a la millora de l’ocupabilitat.
o  Les competències transversals (3): Identificació de les pròpies competències.
o Les competències transversals (4): Els problemes de relació a la feina. Competències de gestió emocional i de comunicació assertiva.

Es contemplen dos tipus de fitxes, les de la versió inicial i les de la versió adaptada (A) per a un possible grup o per a alumnes dins d’un mateix grup amb major necessitat de suport i/o amb un menor autoconeixement i coneixement de l’entorn laboral.


-       MATERIAL AUDIOVISUAL: CD “JO PUC” de la Fundació Aura.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada