dimarts, 25 de novembre del 2014

CARACTERÍSTIQUES DEL GRUPS: Resultats de l'Observació

En aquestes pràctiques estic col·laborant en tres grups diferents:

  • GRUP A1: Grup de 5 nois/es amb la síndrome de Down ( entre 21 i 23 anys) que realitzen el curs  de Preparació Laboral per a la inserció, provinents d'escoles d'educació especial on han rebut formació prelaboral i una d'elles ha fet un PQPI: 
      • Grup on cal treballar constantment les habilitats socials.
      • Grup que requereix d'un suport individualitzat intens.
      • Grup que té un baix coneixement dels oficis i el món laboral.
      • Grup que necessita madurar a nivell professional i, particularment, a nivell personal (autoconeixement i autonomia) en el seguiment de les classes, la fatiga a l'hora de realitzar les activitats, els moments d'espera...
      • Grup que respon bé a activitats individuals (amb suport) i a activitats grupals (posant èmfasi en el treball de les habilitats socials)
  • GRUP A3: Grups de 4 nois/es amb intel·ligència límit ( entre 20 i 23 anys) que realitzen el curs de Preparació Laboral per a la inserció. Tots han realitzat prèviament un PQPI :
      • Grup amb un bon nivell d'habilitats socials
      • Grup prou autònom, excepte una noia que requereix suport (dificultats en la lectura i l'escriptura).
      • Grup que té un bon nivell incial de coneixement dels oficis i baix del món laboral. Les seves expectatives generalment no s'ajusten a la realitat actual laboral.
      • Grup força participatiu amb capacitat de treballar força autònomament.
      • Grup que respon bé a activitats individuals, però prefereixen les activitats grupals, de discussió, d'expressió de les seves opinions, de fer preguntes...
  • GRUP B : Un dels grups de Seguiment de la Inserció, on realitzen una tutoria de seguiment grupal del desenvolupament de la seva feina i possibles dificultats o problemes que se'ls presenten en el lloc de treball. Grup de 7 persones on alguns nois/es tenen la síndrome de Down, altres amb algun tipus de discapacitat intel·lectual. Dos d'ells estan en procés de realització de pràctiques a l'empresa (seguint la metodologia del Treball amb Suport) i la resta ja fa més d'un any que estan treballant en empreses ordinàries:
      • Grup que participa molt activament: els agrada explicar què fan a la feina, com els va i si tenen algun problema a la feina (o alguna situació que els ha passat i no saben com resoldre-la) normalment l'expressen.
      • Dificultats observades: els costa acceptar crítiques, observacions... es mostren a la defensiva, posen excuses. Solen canviar de tema quan no toca (quan s'insisteix en algun tema en concret que els afecta personalment), En ocasions presenten una certa rigidesa mental. Els  costa distingir entre fer bromes i parlar seriosament, diferenciar les situacions i com s'expliquen les coses. Manifesten certes pors a l'hora de fer front a algunes situacions a la feina. Tendència a mostrar respostes agressives o evasives davant els conflictes a la feina.


Amb totes aquestes dades (tot i que era conscient inicialment que em trobaria amb diferents nivells de qualificació professional inicial( ja que els agrupaments constituïts es basen en aquest criteri, d'entre altres) vaig adonar-me que seria necessari, a l'hora de desenvolupar el material didàctic, contemplar dos tipus de fitxes, una d'elles més adaptada (quant a presentació de la informació, quantitat de text  i idees principals, complementar la informació amb imatges...) i els continguts a tractar seguirien una seqüència lògica d'anar d'allò més general (concepte de competència professional) a allò més específic (definició de les competències transversals per a la millora de l'ocupabilitat, des d'un apropament inicial) de manera que aconseguís amb tot plegat que poguessin aprofundir en el seu autoconeixement personal i laboral tot reflexionant al voltant del concepte de competències transversals.

D'altra banda, amb tot el que observava de les experiències expressades pels nois i noies del grup B en un entorn real i ordinari de treball, vaig veure convenient (de cara també a tenir-ho en compte en una formació professional inicial) aprofundir en aquelles competències transversals "de relació" que influïen directament en el manteniment d'un lloc de feina. Així, pensant en aquest grup vaig elaborar una fitxa relacionada amb la resolució dels problemes a la feina, concretament vinculades a la gestió de les emocions i la comunicació assertiva.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada