Actualment i fins al 30 de maig, tal i com vaig acordar amb la tutora del centre, participo de diferents grups, cada setmana de dilluns a dimecres: grups de Preparació laboral (grups "A" i "AB"), grups de Formació continuada (grup de millora cognitiva i grup de monogràfics, mòduls culturals), grup Inicial (joves en l'últim any d'escolarització ) i grup Aura Vital (adults >40anys que estan de baixa laboral, permanent o definitiva). Tot i la diversitat de grups, en realitat realitzo només el doble d'hores convingudes per al desenvolupament del pràcticum. Aquestes hores "extra" les realitzo com a hores de voluntariat. L'objectiu era conèixer el màxim de grups, professionals, estils de fer, materials i continguts de treball que configuren el dia a dia de la Fundació Aura (anteriorment vaig participar dels programes de suport a la llar- Aura Habitat- i del grup d'autogestors -Vox Nostra- així com de cursos monogràfics optatius a la tarda).
Respecte de la finalitat i/o objectius de la intervenció, es tracta de donar resposta a les necessitats que presenten les persones amb discapacitat intel·lectual pel que fa a la seva formació personal, cultural i laboral que permetin una inclusió social i laboral que ajudi a millorar la seva qualitat de vida, ja que és en l'entorn del dia a dia on es posen en evidència certes característiques limitadores (dependència, recerca d'ajuda i aprovació constant, manca d'iniciativa i de decisió, bloqueig davant situacions noves, por a equivocar-se, etc.)
Pel que fa a l'àmbit d'intervenció fins ara he treballat sempre a nivell de grup-classe, sempre en grups reduïts, de 4 a 6 persones, per tal de garantir l'atenció individualitzada i poder respondre a les necessitats/ dificultats d'aprenentatge dels participants posant l'èmfasi en els processos i estratègies que utilitzen, la qual cosa suposa plantejar la intervenció valorant el procés i l'actitud a l'hora de resoldre les tasques i no tan sols els resultats per mitjà d'una metodologia que es basa en l'aprenentatge mediat i en la transferència dels nous coneixements a d'altres contextos, per tal de poder generalitzar el que s'ha après a qualsevol situació, ja sigui personal, afectiva, social o laboral.
Quant al contingut de la intervenció, els continguts específics dels diferents programes tenen a veure amb la formació personal, cultural i laboral, però sempre treballant de forma transversal el desenvolupament i/o manteniment de les habilitats cognitives, comunicatives, socials i les habilitats bàsiques funcionals, valorant les capacitats i competències de tots els participants i considerant a cadascun dels participants com a subjectes actius del seu propi procés d'aprenentatge per mitjà de la seva participació activa i mostrant l'interès per les coses del dia a dia.
Així, pel que fa als instruments d'intervenció, a banda dels materials propis i dels materials provinents de materials publicats o de l'adaptació dels mateixos utilitzats en l'atenció directa (docència), s'utilitzen pautes/registres d'observació, de seguiment, d'avaluació, així com el desenvolupament de dinàmiques, entrevistes grupals, registres tan per l'empresa com per als grups de seguiment laboral, per al seguiment de la inserció laboral . Igualment hi ha tot un treball al darrera de reunions d'equip (treball per casos per garantir una atenció integral/globalitzada a nivell formatiu, d'inserció, de relació amb la família, de lleure...) així com de reunions de comissions (dels diferents programes de la Fundació Aura) que esdevenen equips de treball on participen els diferents formadors dels diferents grups d'un mateix programa pel que fa a la planificació, implementació i avaluació dels continguts treballats. Malauradament no he pogut participar del treball d'aquests grups (especialment pel que fa al treball de les comissions que és ara per ara el que més m'interessa) però és un espai de treball que hauré de negociar de cara al següent practicum.
Pel que fa al tipus d'intervencions realitzades en el conjunt de programes (correctiva, preventiva, enriquidora) valoro que realment hi ha una combinació de totes tres, sempre en funció de la finalitat de la intervenció i en funció del cas concret, però predomina un enfocament preventiu i enriquidor (de desenvolupament) ja que s'intervé amb la finalitat d'evitar problemes futurs però alhora s'intervé per a optimitzar el creixement personal en tots els aspectes de la persona. Així mateix el fet de treballar en els diferents contextos/àmbits de la persona i implicar-hi els diferents agents (participant- família- formadors- preparadors laborals-etc.) així com la interacció amb els continguts d'aprenentatge i les metodologies de cara a garantir la inserció sociolaboral, fa que haguem de parlar d'una intervenció de caire educatiu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada