Amb vistes a la realització de la PAC 1, això és, fer un anàlisi del context d'intervenció per tal de fer una primera aproximació a la concreció de les funcions específiques del psicopedagog al centre de pràctiques, amb la tutora del centre, la Carme (pedagoga) vam acordar fer un primer període més "intensiu", no pel que fa a la durada de la meva estada, sinó intensiu pel que fa a la quantitat de programes i serveis a conèixer.
Així, durant el primer mes i mig de pràctiques (fins a Setmana Santa) vaig participar de:
A) PROGRAMA D'INSERCIÓ LABORAL:
- GRUP A: PREPARACIÓ LABORAL (amb la Mar C., psicopedagoga): Les persones que assisteixen a aquest programa són aquelles que es preparen per iniciar el seu procés laboral. Inclou un programa individualitzat de formació i orientació ocupacional per mitjà d'un programa individualitzat de millora de la seva autonomia personal, habilitats socials, desplaçaments autònoms, coneixement del programa i actitud envers el treball.
- GRUP B: INCLUSIÓ LABORAL- SEGUIMENT (amb la Laura R., pedagoga): Els participants comencen unes pràctiques en les empreses acompanyats d'un professional d'Aura, el preparador laboral (formació en situació real). Aquest grup està format per les persones que comencen una nova feina, o ja estan contractats i requereixen d'una atenció personal setmanal, per tal d'assegurar la continuïtat en el lloc de treball per mitjà d'un protocol de seguiment que implica tant al participant com a l'empesa.
B) PROGRAMA DE FORMACIÓ CONTINUADA:
Cal dir que els usuaris que formen part del programa d'inserció també participen del programa de formació continuada, en funció dels horaris laboral (la immensa majoria a mitja jornada) ja que es parteix de la base que en adults amb dificultats cognitives la formació continuada resulta imprescindible tan per poder mantenir les competències ja adquirides, com per adquirir nous coneixements, complement indispensable a la integració laboral.
- Participació en diferents grups de FORMACIÓ GENERAL, MÒDULS I CURSOS PRÀCTICS (amb diferents professionas: l'Emili, integrador social, la Mar E., educadora social i treballadora social, la Mar C. i la Laura R.) amb la següent oferta formativa: Taller de pensar, Estimulació Cognitiva, Môdul de Mitjans de Comunicació i Publicitat, Gestió dels diners i curs pràctic sobre Gimnàstica mental amb l'ordinador. En aquesta part formativa hem treballat diferents aspectes: la millora cognitiva, l'aprendre a aprendre, la millora de l'expressió oral i escrita, la comprensió lectora, etc. Sense oblidar vehicular coneixements instrumentals amb coneixements del medi social i cultural en un sentit ampli, oferint una atenció indiviualitzada.
C) PROGRAMA DE VIDA AMB SUPORT:
- AURA HABITAT (amb la Laura i l'Olga, voluntàries): Projecte que consisteix a oferir la possibilitat als participants d'Aura de fer una estada en un entorn normalitzats amb joves estudiants universitaris, aprenent a conviure i a fer-se càrrec de les responsabilitats que comporta compartir casa amb altres persones. Es tracta d'un període de residència en un pis compartit per 2 estudiants de psicologia, pedagogia o educació social i 3 participants d'Aura. Durant el període a Habitat hem treballat diferents aspectes de la vida a la llar, centrant-nos especialment en el procés de confecció de menús saludables, el procés de compra en sí mateixa, la gestió dels diners i suport en la preparació dels àpats.
D) PROGRAMA VOX NOSTRA (amb la Noèlia, mestra d'educació especial i la Mar E.): Es tracta d'un grup d'autogestors, usuaris de la Fundació Aura, que es reuneixen en aquest espai on poder debatre i defensar els seus drets i interessos. Així organitzen activitats de voluntariat, sortides culturals i de lleure, trobades amb altres grups d'autogestors a nivell autonòmic, debatre temes d'actualitat, preocupacions i interessos com a ciutadans amb discapacitat... El funcionament del grup està recolzat des de DINCAT, però la gestió és autònoma sota la supervisió de les dues professionals que fan una funció de dinamització del grup.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada